Nina Nicklen

Nina Nicklen

Psykologina haluan tarjota tilan, jossa voit tulla kuulluksi ja nähdyksi kaikkien tunteiden ja ajatusten kanssa. Haluan auttaa sinua löytämään myötätuntoa ja ymmärrystä kokemuksiisi. Näen, että vaikeidenkin epämiellyttävien tunteiden takana on aina jokin tarve, joka ei ole tullut sillä hetkellä tyydytetyksi. Valitettavan usein ulkopuoliset vaatimukset ja odotukset, kapeutunut normaaliuden käsitys ja menneisyyden leimat kadottavat yhteyden niihin tarpeisiin, jotka edistävät hyvinvointiamme.

Olen työskennellyt erityisesti lasten tunne- ja käyttäytymisen haasteiden, vanhemmuuteen liittyvän väsymyksen ja uupumuksen ja nuorten ja aikuisten stressin, masennuksen, ahdistuksen ja elämänkriisien parissa.

Ennen psykologin ammattia toimin monta vuotta mielenterveyshoitajana aikuisten ja lasten psykiatrian puolen osastoilla.

Olen kouluttautunut käyttämään erilaisia kehollisia menetelmiä työssäni, koska näen ihmisen kokonaisuutena, johon kuuluu ajattelevan mielen lisäksi myös keho. Keho reagoi aina, kun ajattelemme tai tunnemme. Joskus selittämättömät kehon oireet voivat olla viesti tunteista, jotka olemme liian kauan yrittäneet sivuuttaa ja jättää huomiotta. Useiden tutkimusten mukaan kehollisten harjoitteet mm. hengitysharjoitteet helpottavat ahdistuksen ja stressin oireita ja lisäävät positiivisia tunnekokemuksia.

Kouluttaudun tällä hetkellä rakentavan vuorovaikutuksen ohjaajaksi (NVC= Nonviolent Communication- teoriaan pohjautuva). Menetelmä pyrkii selkeyttämään vuorovaikutusta ja löytämään empaattista yhteyttä itseen ja toiseen, joka on avain toimivaan vuorovaikutukseen. Menetelmä on erinomainen työkalu haastavien konfliktien käsittelyssä ja sovittelussa.

Näen, että elämän varrella tulee eteen kaikenlaisia haasteita, joiden kanssa ei tarvitse
selvitä yksin. Tässä muutamia esimerkkejä pulmista, joissa voin olla sinun apunasi.

  • Välillä elämä tuntuu niin haastavalta, että on vaikea löytää voimia jaksaa eteenpäin. Voi tuntua siltä, että mikään asia ei tuota mielihyvää tai kaikki asiat tuottavat jatkuvaa ahdistusta.
  • Voi olla vaikeaa löytää motivaatiota opiskeluun, työhön ja asioihin, jotka aikaisemmin ovat tuottaneet hyvää oloa.
  • Iltaisin voi olla vaikea nukahtaa tai uni on katkonaista, ja aamulla olla olo, että ei lainkaan nukkunut.
  • Päivät tuntuvat suorittamiselta ja selviytymiseltä. Kalenteri voi olla täynnä ohjelmaa ja uusia projekteja, jotta ei tarvitse pysähtyä, tai kaikki yksinkertainen tekeminen tuntuu niin haastavalta, että mielummin vain olisi nousematta ylös sängystä.
  • Oma paha olo voi näyttäytyä ärtyisyytenä, joka purkautuu puolisoon, lapsiin tai ystäviin, ja  tunnepurkaukset saavat aikaan häpeää ja syyllisyyttä, jotka lisäävät jo valmiiksi pahaa oloa.
  •  Ihmissuhteet aiheuttavat usein pettymyksiä. On vaikeaa löytää ystäviä, kumppania tai ylipäätään lähestyä muita ihmisiä.
  • Muiden edessä esiintyminen tuottaa paniikkia ja ahdistuksen tunnetta tai pelkästään ihmisten seurassa oleminen saa aikaiseksi paniikkia ja ahdistusta.
  • On niin vaikeaa käsitellä omia tunteita, että on helpompi tarttua johonkin hetkelliseen mielihyvään, joka vie ajatukset hetkeksi pois sietämättömästä olosta, mutta joka jälkeenpäin nostaa esiin voimakkaan katumuksen ja itsesyytökset.
  • Omat ajatukset ja tunteet voivat tuntua niin vaikeilta ja jopa pelottavilta, että niitä ei uskalla jakaa muille hylkäämisen tai tuomituksi tulemisen pelossa.

Vapaat ajat vastaanotolleni löydät alla olevasta kalenterista. Otathan huomioon, että psykologin käynneistäni ei saa Kela- korvausta.

tammi
helmi
maalis
huhti
touko
kesä
heinä
elo
syys
loka
marras
joulu
2018
2019
2020
2021
ma
ti
ke
to
pe
la
su
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Tapaamisaika (3)
26
27
28
Tapaamisaika (3)
29
30