Nina Nicklen

Nina Nicklen

Olen työskennellyt erityisesti lasten tunne- ja käyttäytymisen haasteiden, vanhemmuuteen liittyvän väsymyksen ja uupumuksen ja nuorten ja aikuisten stressin, masennuksen, ahdistuksen ja elämänkriisien parissa.

Psykologina minulle on tärkeää tarjota tila, jossa voit tulla kuulluksi ja nähdyksi kaikkien tunteiden ja ajatusten kanssa. Haluan auttaa sinua löytämään myötätuntoa ja ymmärrystä kokemuksiisi.
Näen, että vaikeidenkin epämiellyttävien tunteiden takana on aina jokin tarve, joka ei ole tullut sillä hetkellä tyydytetyksi. Tunteet ovat aina arvokas viesti siitä, miten me voimme ja mitä me tarvitsemme. Kun ymmärtää mistä tarpeesta tunne kertoo, on paljon helpompi hyväksyä voimakkaita epämiellyttäviä tunteita ja löytää myös ratkaisuja omaan tilanteeseen. Kouluttaudun tällä hetkellä rakentavan vuorovaikutuksen ohjaajaksi ( NVC= Nonviolent Communication- teoriaan pohjautuva), jossa keskeisenä osana on löytäää omat tunteet ja niiden takana olevat tarpeet, jotka luovat empaattista yhteyttä itseen ja toisiin ja ovat apu konfliktien sovitteluissa.

Oman kehon tuntemusten tiedostaminen on myös erittäin tärkeä keino ymmärtää mieltämme paremmin. Keho reagoi aina, kun ajattelemme ja tunnemme. Joskus selittämättömät kehon oireet voivat olla viesti tunteista, jotka olemme liian kauan yrittäneet sivuuttaa ja jättäneet huomiotta. Rentouttamalla kehoa hermoston tila rauhoittuu ja voimme myös säädellä paremmin meissä heränneitä voimakkaita tunnetiloja. Olen kouluttautunut käyttämään erilaisia kehotietoisuus- ja rentoutumismisharjoitteita työssäni, koska olen niin monesti nähnyt ja itse kokenut, että pääsen kiinni niihin ajatuksiin ja tunnekokemuksiin, joihin ei vielä ole löytynyt sanoja, ja saanut itse keinoja selviytyä voimakkaiden tunteiden kanssa.

Näen, että elämän varrella tulee eteen kaikenlaisia haasteita, joiden kanssa ei tarvitse selvitä yksin. Tässä muutamia esimerkkejä pulmista, joissa voin olla sinun apunasi.

  • Välillä elämäsi tuntuu niin haastavalta, että on sinun vaikea löytää voimia jaksaa eteenpäin. Sinusta voi tuntua siltä, että mikään asia ei tuota mielihyvää tai kaikki asiat tuottavat jatkuvaa ahdistusta.
  • Sinun voi olla vaikeaa löytää motivaatiota opiskeluun, työhön ja asioihin, jotka aikaisemmin ovat tuottaneet hyvää oloa.
  • Iltaisin sinun on vaikea nukahtaa tai uni on katkonaista, ja aamulla on olo, että ei lainkaan nukkunut.
  • Päiväsi tuntuvat suorittamiselta ja selviytymiseltä. Kalenterisi voi olla täynnä ohjelmaa ja uusia projekteja, jotta sinun ei tarvitse pysähtyä, tai kaikki yksinkertainen tekeminen tuntuu niin haastavalta, että mielummin vain olisit nousematta ylös sängystä.
  • Paha olosi voi näyttäytyä ärtyisyytenä, joka purkautuu puolisoon, lapsiin tai ystäviin, ja tunnepurkauksesi saavat aikaan häpeää ja syyllisyyttä, jotka lisäävät jo valmiiksi pahaa oloa.
  • Ihmissuhteesi aiheuttavat usein pettymyksiä. Sinun vaikeaa löytää ystäviä, kumppania tai ylipäätään lähestyä muita ihmisiä.
  • Ihmisten edessä esiintyminen tuottaa sinussa paniikkia ja ahdistuksen tunnetta tai pelkästään ihmisten seurassa oleminen saa aikaiseksi paniikkia ja ahdistusta.
  • Sinun on niin vaikeaa käsitellä omia tunteita, että on helpompi tarttua johonkin hetkelliseen mielihyvään, joka vie ajatukset hetkeksi pois sietämättömästä olostasi, mutta joka jälkeenpäin nostaa esiin sinussa voimakkaan katumuksen ja itsesyytökset.
  • Ajatuksesi ja tunteesi voivat tuntua niin vaikeilta ja jopa pelottavilta, että et uskalla jakaa niitä muille hylkäämisen tai tuomituksi tulemisen pelossa.

Vapaat ajat vastaanotolleni löydät alla olevasta kalenterista. Otathan huomioon, että psykologin käynneistäni ei saa Kela- korvausta.

tammi
helmi
maalis
huhti
touko
kesä
heinä
elo
syys
loka
marras
joulu
2018
2019
2020
2021
ma
ti
ke
to
pe
la
su
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31