Ahdistus ja jännitys sosiaalisissa tilanteissa – Mikä avuksi?

Ahdistus ja jännitys sosiaalisissa tilanteissa – Mikä avuksi?

”Etsin myymälän maito-osastoa. MIKSI SE ON AINA PERÄLLÄ! Sydän alkaa hakata, huimaa, pyörrynkö? Paniikki valtaa, ostoskärryt pitää jättää, poistun myymälästä melkein rynnäten. Katson vain eteenpäin, hävettää, pitää päästä ulos.”

Ahdistus sosiaalisissa tilanteissa ja julkisissa paikoissa, paniikkikohtauksen pelko, on yleinen ja monien elämää pahasti turmeleva ongelma. Siitä kärsivä alkaa välttää tilanteita, joiden pelkää aiheuttavan ahdistusta ja mahdollisesti paniikkikohtauksen. Elämänpiiri hupenee ja lopulta melkein kaikki energia suuntautuu ahdistuksen välttelyyn. Kotoa poistuminenkin voi käydä vaikeaksi.

Sosiaaliseen ahdistukseen aktivoitumiseen jossain tilanteessa liittyy yleensä 4 vaihetta:

  1. Laukaiseva tekijä,
  2. Kehon vahva reaktio
  3. Sitä seuraava emootio sekä
  4. Ajatukset, jotka sopivat jotenkin kehon reaktioon ja tunteeseen.

Opettajan otsanrypistys voi saada oppilaan kehossa aikaa sympaattisen hermoston aktivoitumisen (taistelu/pako-reaktio), pelon ja halun paeta, Sitä seuraa ajatus: en osaa, minua pidetään huonona, olen nolo luuseri. Taustalla voi olla vaikkapa kokemus vaativasta vanhemmasta.  Seurauksena voi olla aluksi arvioinnin ja suoritustilanteiden karttaminen, sekä lopulta yleinen sosiaalisten tilanteiden välttäminen.

Aikamme ahdistuksesta

Ahdistus on sinänsä mainio asia. Se auttaa valmistautumaan tuleviin uhkiin. Sopivissa tilanteissa se on merkittävä apu. Se motivoi. Usein se kuitenkin alkaa ottaa tilaa liikaa eikä menekään ohi.

Uhat, joihin kehomme on synnynnäisesti valmis reagoimaan, ovat erilaisia kuin nykyisen elämäntapamme tarjoamat haasteet. Esi-isämme elivät ympäristössä, jossa uhat ja keinot selvitä niistä olivat selkeitä ja fyysisiä. Kehomme reagoi edelleen kuin aina olisi henki pelissä. Esimiehen sähköposti voi tuottaa työntekijän kehossa saman reaktion kuin aikoinaan tiikerin kohtaaminen.

Ahdistus voi siten tulla kohtuuttoman suureksi, elämää hallitsevaksi tilaksi. Muiden ihmisten tapaaminen muuttuu hankalaksi, hedelmättömät ajatukset alkavat syödä enegiaa ja vapautta toimia.

Keinoja ahdistuksen purkamiseen

Netti on täynnä monenlaisia ohjeita poteville. Mindfulness, jooga ja positiivinen ajattelu ovat suosittuja menetelmiä. Keinojen runsaus ei kuitenkaan estä valtaisia ihmismassoja kärsimästä päivästä toiseen.

Ahdistunut ajattelee, vatvoo, vatvoo ja on liian tietoinen itsestään. Kauhistuttavat mahdollisuudet pakkaavat mieleen ja keho reagoi sen mukaisesti. Ahdistavien asioiden välttäminen laajenee. Elämä kapenee. Erilaisin tekniikoin oppii säätelemään tätä. Rentoutumaan ja hengittämään. Ei-ahdistuvaiseksi ihmiseksii tuleminen on kuitenkin vielä vaativampaa.

Ahdistus haluaa kertoa meille jotakin

Jokainen ihminen on ainutlaatuinen. Sitkeän häiritsevän ahdistuksen nujertamiseksi ei auta yksittäinen tekniikka. Sen liittäminen osaksi elämäntapaa voi olla erinomaista, mutta tärkeämpää on tuntea itsensä. Ahdistus kertoo ettemme luottavaisena jätä mennyttä, ja astu seuraavaan hetkeen.

Ahdistus ei juuri kohtaa itsetyytyväistä ja onnellista ihmistä. Sen sijaan taustalla on kolhuja itsetunnossa, kehon huonovointisuutta, hedelmättömiä ajattelutapoja, riittämättömiä ihmissuhteita ja elämän merkityksettömyyden kokemuksia. Yksittäinen menetelmä ei niitä ratkaise.

Uusi suunta

Ymmärrys itsestä on tarpeen. Omat arvot, elämän tavoitteet ja ihmissuhteiden laatu tulee nähdä selvästi. Maailmankatsomuksensa kanssa tulee voida elää tyynesti ja varmana.

Kehon toiminta, rytmi, kunto ja hyvinvointi tulee saattaa kohtuulliselle tolalle. Sosiaalisen elämän elämänkaaren mukaisten vaatimusten riittävä ratkaisu on tarpeellista. Työ- ja toimeentulo tulee ratkaista tavalla, joka tukee elämän kokonaisuutta. Ajattelussa ja tunteissa pitää pystyä reagoimaan nykyhetken tilanteeseen ilman menneisyyden kokemusten vinouttamia tulkintatapoja.

Silloin elämä muuttuu jännittäväksi, avoimeksi ja rikkaaksi.

Kaikkeen tähän on vaikea venyä yksinään. Hyvä psykologi, terapeutti, voi olla ratkaiseva apu. Ammatilainen, joka näkee sinut yksilönä ja tarkastelee tilannettasi hyvin monipuolisesti. Jos sinua tarkastellaan vain akuutin pulman kannalta tai työntekijän koulutuksen kapeuttamasta
näkökulmasta, hyöty voi olla lyhytaikainen.